Drie weken onderweg - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Marlous Rotman - WaarBenJij.nu Drie weken onderweg - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Marlous Rotman - WaarBenJij.nu

Drie weken onderweg

Blijf op de hoogte en volg Marlous

11 April 2014 | Verenigde Staten, San Francisco

Hoi allemaal!

Mijn derde week stage zit er alweer op, het gaat ontzettend snel! Ik ben elke dag van 08:45 tot 17:00 op stage en daarna ga ik door naar de sportschool om vervolgens naar huis te gaan. Ik heb ontdekt dat ik in de sportschool op wifi kan, dus nu kijk ik tijdens het rennen op de loopband afwisselend naar de Golden Gate Bridge uit het raam en naar afleveringen van allerlei series op Netflix! Ideaal.

In het lab zijn we de afgelopen weken bezig geweest bloed te verzamelen van gecastreerde ratten en de testosteron concentratie van deze ratten te vergelijken met die van controle-mannetjes. Het verkrijgen van bloed uit een ratje van 15 dagen is een hele klus, en omdat het totale volume maar ongeveer 2-3 mL is willen we zoveel mogelijk daarvan hebben om het goed te kunnen analyseren. Dit betekent helaas voor de ratjes dat ze niet verder kunnen leven na de bloedafname. We euthanaseren de ratjes en halen het bloed dan met een naald direct uit de linker hartkamer. Heel leuk om te doen! Gisteren zijn de eerste uitslagen binnen gekomen en het blijkt helaas dat de gecastreerde ratten dezelfde waarden in het bloed hebben als de controle ratten. De volgende stap is dus bedenken wat de oorzaak hiervan kan zijn. Misschien is wat we uit de ratten snijden wel helemaal geen testikel, of misschien meet de analyse niet alleen testosteron maar ook een ander eiwit in het bloed. Een interessant mysterie!

Ik heb sinds vorige week een nieuwe plek in het lab gekregen. Ik deel nu een kantoortje met Paul. Hij werkt voor de andere professor die hier in het lab onderzoek doet en gaat over alle testjes die op proefpersonen worden gedaan. Omdat Paul en ik allebei steengoede humor hebben en we graag over van alles behalve werk praten is deze verandering soms niet zo goed voor mijn concentratie. Maar wel erg gezellig! Er gaat geen dag voorbij of er is wel een discussie over stroopwafels, wiet, american football en alle cultuurverschillen tussen Amerikanen en Nederlanders. Mijn andere lab collega’s mengen zich dan ook altijd graag in de discussie, een leuke afwisseling tussen al het serieuze werk dat gedaan moet worden.

Naast stage doe ik doordeweeks niet zo veel, ik ben rond 20:00 thuis van de sportschool of terug van hardlopen en dan maak ik eten en ga ik m’n bed in! Twee keer in de week loop ik hard op het strand na stage in plaats van op de loopband, het blijft mooi om de zon onder te zien gaan:) Gelukkig zijn er naast stagedagen ook weekenden! In de weekenden probeer ik zoveel mogelijk van de stad te zien. En het verbaast me hoeveel verschillende wijken San Francisco heeft! Elke keer waan ik me in een compleet andere wereld, maar alles is even kleurrijk.

Afgelopen zondag was er een BBQ voor mensen van het lab bij Phill, de andere professor naast Jeff, thuis. Hij Woont aan de andere kant van de Golden Gate bridge, net als Jeff bovenop een berg. Zijn huis is ontzettend mooi! Omdat het op een steile helling is gebouwd zijn er vier verdiepingen en vanaf het terras is er een prachtig uitzicht over de baai. Phill’s vrouw had een heerlijke borrel gemaakt en er was een tafeltennis tafel waar ik mijn skills even tentoon heb kunnen stellen. Ze hadden hier nog nooit van ‘rond de tafel’ gehoord! Dus toen iedereen na mijn uitleg begreep wat dat inhield hebben we drie kwartier als een dolle om die tafel heen gerend;) Alle collega’s uit het lab waren er dus dat was erg gezellig!

Ik kan nog uren doorschrijven over wat ik allemaal wel niet heb gedaan afgelopen weken maar ik moet een keer ophouden natuurlijk. Volgende keer meer!

Liefs!!

  • 12 April 2014 - 10:08

    Erik:

    Hoi lieve Marlous,
    Wat een leuk verslag weer. Fijn om te lezen dat jij het naar je zin hebt.
    Blijf vooral doorgaan met jouw wekelijkse update.
    Kus en tot op Skype/Facetime.
    Papa

  • 12 April 2014 - 10:11

    Sigrid:

    Mooi verslag , leuk om op deze manier het een beetje mee te beleven ! Kus mama.

  • 12 April 2014 - 10:51

    Like:

    hoihoi, leuk dat je het goed hebt, maar wel zielig dat die ratjes moeten sterven voor jouw studie!!
    Blijf genieten. Groet vanuit een zonnig Nederland

  • 12 April 2014 - 12:02

    Ilse:

    Gelukkig, daar was vanmorgen weer een update, zo gezellig om te lezen als je opstaat! Blij om te lezen dat je het zo naar je zin hebt, geen last van heimwee? SF is volgens mij zeker de moeite van het bezeoekn waard. Maar wat vliegt de tijd voor jou. Voor ons voelt dat toch anders. Succes met je onderzoeken, ga je ook nog bij mannen de ballen bewerken? ;-). Tot je volgende verslag.
    Xxx Fred en Ilse

  • 13 April 2014 - 10:04

    Cor :

    Hey marloes,

    je verhaal straalt veel enthousiasme uit en plezier. Alhoewel ik me niet kan voostellen dat het snijden in ratten zo leuk kan zijn. Ik moet er zelfs helmaal niet aan denken. ik heb dat al met biefstuk. als het te rood is gebleven na het bakken en braden dan gruwel ik hier al van.
    De lente is hier volop aan de gang en dat betekent dat de kleuren van de bloemen en bladeren ons om de oren schieten. ik geniet er zelf niet van tijdens het hardlopen, dat doe ik wel door met een pilsje in de hand onderuitgezakt op een tuinstoel te zitten. Gisteren heb ik wel sportief gedaan door de laatste indoorvolleybalwedstrijd van he seizoen 2013/2014 te spelen in Zwijndrecht. Nog nooit zo'n wedstrijd meegemaakt. we speelden uit en de tegenstander stond 1 plaats onder ons op de ranglijst. Ze werden gewoon gedeklasseerd, ze scoorden totaal 35 wedstrijdpunten en wij 100. De tweede set was helemaal dramatisch voor hun: 05-25.

    geniet enorm van je studie en san francisco!!!

    groetjes uit Oosterhout.

  • 13 April 2014 - 19:59

    Olga's Rijnen:

    Hoi Marlous,
    wij hebben weer met heel veel plezier je verslag gelezen. Leuke foto's waren er weer bij.
    Ik krijg wel medelijden met die jonge ratjes nu het onderzoek niet het verwachte resultaat heeft opgeleverd.
    Tot de volgende update.
    Lieve groetjes en blijf genieten van je studieperiode en SF
    Olga en Bob.

  • 15 April 2014 - 18:32

    Stephan Van Dijk:

    Hallo Marlous,

    Wat een geweldige verhalen. Succes met de experimenten .

    Groeten uit Maarssen,

    Stephan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marlous

Actief sinds 12 Maart 2014
Verslag gelezen: 398
Totaal aantal bezoekers 5123

Voorgaande reizen:

18 Maart 2014 - 29 Augustus 2014

Wetenschapsstage UCSF

Landen bezocht: