SF update - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Marlous Rotman - WaarBenJij.nu SF update - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Marlous Rotman - WaarBenJij.nu

SF update

Blijf op de hoogte en volg Marlous

05 Mei 2014 | Verenigde Staten, San Francisco

Hallo!

Vergezeld van een almond milk latte zit ik met mijn laptop in een coffeeshop helemaal klaar om jullie een update te geven!

Twee weken geleden ben ik verhuisd naar een nieuwe kamer. Ik woonde de eerste vier weken in een kamer die ik moest delen met 5 (!!) andere mensen en daar werd ik een beetje gek van. Paul en Pablo zeiden dat ik voor het zelfde geld in ieder geval een eigen kamer zou moeten kunnen vinden in de stad dus ben ik op zoek gegaan. Na wat bezichtigingen ben ik uiteindelijk voor een kamer in de wijk ten noorden van Golden Gate Park gegaan. Ik heb nu een kamer helemaal voor mezelf, nog een mooie en grote kamer ook! Een hele verademing. Ik huur de kamer van een vrouw die er al 15 jaar woont en die een van haar kamers verhuurt om de huur van het appartement te kunnen betalen. Ze is lerares Engels in een stad ten zuiden van San Francisco, weinig thuis net als ik dus dat is prima;)

Op het lab gaat alles z’n gangetje. Tot nu toe zijn er twee dagen geweest waarop Brad en ik van 8 am tot 9 pm bezig zijn geweest met het opereren van de ratten, maar meestal kan ik tussen 5 en half 6 naar huis. We zijn er nog steeds niet achter waarom we niet de verwachtte resultaten krijgen met het meten van de testosteron concentraties maar onze nieuwe theorie is dat het waarschijnlijk ligt aan de leeftijd van de ratten. We hebben ratten van 21 dagen oud geanalyseerd terwijl er in de literatuur pas vanaf 40 dagen naar testosteron concentraties in het bloed wordt gekeken. Het zou dus goed kunnen dat de techniek die we gebruiken niet sensitief genoeg is voor de lage concentratie testosteron die er op dag 21 in de ratjes aanwezig is. Het nieuwe plan is dan ook opnieuw bloed af te nemen als de ratten 40 dagen oud zijn.
Omdat de ratten vanaf 21 dagen oud bij de moeder weg mogen en ze nu 23 dagen oud zijn kunnen we deze week beginnen met de gedragstesten. De eerste dagen zullen Brad en ik besteden aan het laten wennen van de ratten aan opgepakt worden door mensenhanden en aan de omgeving waarin de testjes plaats zullen vinden. Als ze zich daar helemaal relaxed in voelen en niet meer bang voor ons zijn kan het daadwerkelijke testen beginnen. De planning is dat we daar ongeveer drie weken full-time aan zullen besteden. Ik heb daar wel zin in, het is weer eens wat anders dan de hele dag met een pipet microliters van allerlei reagens in kleine tubes verplaatsen!

Afgelopen weken ben ik samen met Thijs aan het plannen geweest voor onze zomervakantie. Het belooft een heel avontuur te worden! We hebben nu het grootste deel van onze reis vastgelegd. De voorpret is begonnen:)

In de avonden en weekenden ben ik veel aan het hardlopen om te trainen voor de SF Marathon. Tot nu toe gaat dat erg goed. Waar ik eerst nog moest zwoegen om de vele heuvels te beklimmen loop ik er nu een stuk soepeler tegenop! Heuvels zijn niet te ontwijken hier heb ik gemerkt. Zelfs als ik bewust de deur uit ga met het idee een vlak parcours te lopen komen er altijd wel 1 of 2 beklimmingen op mijn pad. Ik heb maar besloten niet meer te proberen vlak te lopen, dat doe ik in de sportschool wel! Op de dag van de Rotterdam Marathon heb ik meegedaan aan een 10km race in de Presidio, een groot park in het noorden van de stad dat naar de Golden Gate Bridge leidt. Ik wist niet zeker of de brug in het parcours zou zitten maar na een kilometer of twee was er geen twijfel meer over mogelijk dat we erover heen zouden gaan. Omdat de brug zo lang is bestond daardoor ongeveer 75% van het parcours uit de Golden Gate Bridge, geen straf!

Vorige week was het Koningsdag! Al ben ik aan de andere kant van de wereld, ik heb het gelukkig niet hoeven missen. Het Nederlandse consulaat in San Francisco organiseert elk jaar een Queen’s Day celebration en dit jaar was dat natuurlijk de King’s Day celebration. Ik had me opgegeven als vrijwilliger om bij de kid’s games te helpen (spijkerpoepen, zaklopen, ezeltje prik-je, enz.) dus ik was al vroeg op pad richting Golden Gate Park waar het plaatsvond. Naast de Dutch Windmill! Na de hele ochtend de kinderen bij de spelletjes begeleid te hebben kwamen Paul en Teena en hebben we samen stroopwafels en patat met mayonaise en bitterballen gegeten! Natuurlijk was het allemaal lang niet zo lekker als thuis, maar wel leuk om te kunnen laten zien wat wij Nederlanders zoal eten;) Het was gek om ineens weer zoveel Nederlands om me heen te horen. Dan realiseer je je pas hoe snel het eigenlijk went om de hele dag in een andere taal te praten.

Ik heb inmiddels twee cappuccino’s op dus het wordt tijd om naar huis te gaan! Ik moet opletten dat ik niet al mijn geld uitgeef aan coffee to go, het is erg verleidelijk omdat iedereen om me heen 24/7 met coffee in z’n hand over straat loopt. Tot nu toe weet ik me goed in te houden:) De bottom line van mijn lange verhaal is dat ik het hier nog steeds ontzettend naar mijn zin heb en er nog lang niet aan moet denken naar huis te gaan!

Liefs!!

  • 05 Mei 2014 - 06:59

    Sigrid Rotman :

    Mooi verhaal, ik zit nu aan mijn ontbijt, leuk om weer helemaal op de hoogte te zijn ! Goed geschreven ! XXX mama.

  • 05 Mei 2014 - 07:12

    Erik:

    Hoi Marlous, weer een mooi verhaal. Ik zie het je doen. Kus papa.

  • 05 Mei 2014 - 07:26

    Ilse:

    Goedemorgen(voor mij dan ;-)), ik zie dat de familie ook al vroeg aan het lezen is geweest! Deze bevrijdingsdag kan slechter beginnen. Wat betreft je ondezoek, ik had je ook wel kunnen vertellen dat mannen pas veel later dan je denkt gaan ontwikkelen. Let maar op als ze ouder zijn dan krijg je pas je verwachte resultaat( net echte mensen hi hi) lekker voor je dat je nu gewoon een eigen kamer hebt, delen met vijf is echt te gek voor woorden. Je hebt gelijk met je neefje de 10 km gelopen lees ik, alleen hij wel in Rotterdam. Sportief stel zijn jullie. Succes verder met al je onderzoeken en loopjes( wanneer is de marathon van SF?) ik wacht in spanning je volgende updat af. Liefs, Ilse

  • 05 Mei 2014 - 08:13

    Laura:

    Heerlijk verhaal M! Hier in NL alles nog steeds hetzelfde en saai. Mis je!!

    X

  • 05 Mei 2014 - 08:43

    Cor:

    Leuk en interessant verhaal.
    Ben wel erg benieuwd wat de testosteronontwikkeling bij de ratjes is tussen 21 en 40 dagen. Ik vroeg me ook af of het ook niet handig is om bijv bij 30 dagen ook zo'n testosteronbepaling is?
    Fijn dat je een nieuwe kamer hebt en dat je het zo na je zin hebt. ik neem een bakje koffie en ga bevrijdingsdag vieren. Doen ze dat ook in San Fransisco?
    Groetjes uit een vlak oosterhout (onze dutch mountains zijn hier de bruggen, viaducten en dijken)

  • 05 Mei 2014 - 10:54

    Like:

    lieve Marlous,
    leuk om allemaal te lezen en fijn dat je het zo naar je zin hebt!!
    Niet moeiljk om vol te houden op deze manier.
    Groet vanuit een zonnig Nederland!!

  • 05 Mei 2014 - 11:39

    Annette:

    Ha Marlous, goedemorgen. Wat een leuk verhaal om te lezen en waarmee jij je bezighoudt. Ik ben benieuwd hoe het onderzoek verder gaat verlopen. Knap dat je weer aan het hardlopen bent. Succes met je mmoie plannen voor de vakantie samen met Thijs. Groet,
    Annette

  • 05 Mei 2014 - 11:39

    Annette:

    Ha Marlous, goedemorgen. Wat een leuk verhaal om te lezen en waarmee jij je bezighoudt. Ik ben benieuwd hoe het onderzoek verder gaat verlopen. Knap dat je weer aan het hardlopen bent. Succes met je mmoie plannen voor de vakantie samen met Thijs. Groet,
    Annette

  • 05 Mei 2014 - 18:25

    Nelis:

    Lekker bezig zo te lezen. Goed hoor!!

    Met al die heuvels zal Thijs wel op de fiets willen rondtrekken met je. Samen op de tandem, jij lekker om je heen kijken en dan kan Thijs zijn energie een beetje kwijt ;-). Veel plezier nog!

    Cheers

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marlous

Actief sinds 12 Maart 2014
Verslag gelezen: 450
Totaal aantal bezoekers 5130

Voorgaande reizen:

18 Maart 2014 - 29 Augustus 2014

Wetenschapsstage UCSF

Landen bezocht: