Finally here! - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Marlous Rotman - WaarBenJij.nu Finally here! - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Marlous Rotman - WaarBenJij.nu

Finally here!

Blijf op de hoogte en volg Marlous

20 Maart 2014 | Verenigde Staten, San Francisco

Hallo allemaal,

Ik ben er hoor, eindelijk in San Francisco! Na bijna een jaar bezig geweest te zijn met de voorbereidingen was het dinsdag zo ver daadwerkelijk in het vliegtuig naar de VS te stappen. In alle vroegte reed ik met Thijs naar Maarssen en vanaf daar met mijn ouders naar Schiphol. Toen ik maandag in wilde checken online kwam ik erachter dat het niet mogelijk was om van tevoren te doen omdat ik een speciaal visum heb, dat moest dus op het vliegveld nog gebeuren. Gelukkig ging het allemaal erg soepel en kwam ook al mijn bagage zonder problemen en bijbetalen mee het vliegtuig in.

Vlak voordat ik door de douane ging heb ik Papa, Mama en Thijs een hele dikke knuffel gegeven, en vanuit de rij nog gezwaaid, maar eenmaal langs de controle was ik alleen! De vlucht was ontzettend lang, 11,5 uur is echt even wat anders dan de max. 3,5 uur die ik ooit in een vliegtuig had gezeten. Gelukkig was het eten, in tegenstelling tot wat een piloot op Schiphol zei ('het eten smaakt naar schoenzolen') goed te doen en bleek ik een zeer interessante buurman te hebben. Hij was namelijk hartchirurg en bleek net uit Dar es Salaam te komen voor het opzetten van een uitwisseling tussen studenten van de universiteit daar en die van UCSF. Met hem heb ik een tijdje zitten praten en hij heeft me ook wat sight-seeing tips gegeven voor in SF dus dat was erg leuk! De rest van de vlucht heb ik mijn tijd gedood met het kijken van films en series en lezen in mijn Lonely Planet om een beetje bekend te raken met de stad.

In San Francisco was het prachtig weer toen ik aankwam. De zon scheen en de lucht was knalblauw! In het huis waar ik de komende maanden zal wonen werd ik voor de deur al heel enthousiast ontvangen door de huisbaas, Vic, en een van de bewoonsters, Brandi. Vic is een Aziatische man van 38 die nog twee andere huizen in SF heeft die hij verhuurt en Brandi woont hier al sinds augustus en studeert een jaar aan de SF State University dus die zal hier nog tot eind juli zijn. Verder is er nog een jongen van 23 uit Syrië die net een startup is begonnen en hier woont tot hij een eigen woning heeft gevonden. Het huis is heel mooi! Niet erg groot maar alles wat ik nodig heb is er en het is netjes dus dat is prima. Ik dacht van tevoren dat ik mijn kamer zou delen met 1 kamergenoot, maar het blijkt een kamer met drie stapelbedden te zijn! Op dit moment zijn er maar twee andere bedden bezet dus het is goed te doen:) Op de begane grond is er nog een mannenkamer waar ook drie stapelbedden staan waarvan er nu 2 bezet zijn geloof ik. Er is altijd wel iemand thuis die meteen een gesprek begint dus dat is erg gezellig!

Nadat ik een rondleiding in het huis had gehad en mijn spullen uitgepakt waren ben ik op een roze beachcruiser een stuk langs de oceaan gefietst naar the Golden Gate Park. Het park is gigantisch! Het is groter dan Central Park in NYC en ik heb er nu denk ik een tiende van gezien. Een mooie plek om rondjes in te gaan hardlopen dus:) Het fietsen in SF heb ik van tevoren nogal onderschat. Ik dacht die heuvels zullen wel meevallen dus ik kan prima alles op de fiets gaan ondernemen. Nou dat viel vies tegen! Er is bijna geen straat vlak hier, alles gaat omhoog of naar beneden en steil ook! Hier in de buurt kan ik nog goed fietsen maar naar het centrum moet ik over twee bergen en daar heb ik toch echt een andere fiets voor nodig en een sportoutfit in plaats van een spijkerbroek. Dinsdag ben ik vroeg naar bed gegaan omdat mijn dag al een eeuwigheid leek te duren door het tijdverschil.

Gisteren had ik 's ochtends een afspraak met de HR manager van UCSF om wat formulieren in te vullen. Bijvoorbeeld eentje waarin ik verklaar dat als ik een baanbrekende uitvinding doe, UCSF mee mag delen in de winst. Dat is nou jammer! Na de afspraak ben ik een stuk richting het centrum gelopen en toen dat wel heel erg lang duurde en ik kapot was van alle beklimmingen heb ik uiteindelijk toch maar een bus genomen. In het centrum heb ik bij een Starbucks een tijd zitten Skypen met Papa en Mama en daarna met Thijs, heel handig dat er overal WiFi is! Daarna met de bus door Chinatown naar Unionsquare, wat door de meeste mensen wordt gezien als het echte centrum, en toen ben ik naar the Ferry Building gelopen waarvandaan de ferries naar alle kanten van de baai gaan. Er ging er toevallig net eentje vertrekken dus daar ben ik op mee gegaan! Het was mooi om de stad vanaf het water te zien, maar helaas kwam de boot niet echt langs de Golden Gate Bridge, dat had ik eigenlijk gehoopt. Daarvoor moet ik dus nog een keer een andere ferry nemen. Terug bij the Ferry Building ben ik vanaf daar over de Embarcadero, een lange boulevard langs alle pieren aan de baai, naar Fisherman's Wharf gelopen. dit is de meest toeristische plek die ik tot nu toe heb gezien! Hier zijn ook de bekende zeeleeuwen te bewonderen op de rotsen, en er is een mooi zicht op Alcatraz dat recht voor de kust ligt.
Inmiddels was het al eind van de dag en was ik moe van al het lopen, maar toen ik zag dat ik om thuis te komen een overstap moest maken onderaan de Golden Gate Bridge kon ik het natuurlijk niet laten daar even uit de stappen en de volgende bus te nemen! De brug is ontzettend indrukwekkend, hij is bijna 2 miles lang en je kunt eroverheen lopen en fietsen, dus dat ga ik zeker nog een keer doen.

Dit is echt een ontzettend lang verhaal geworden! Dat was ik niet van plan, maar ik heb de afgelopen dagen ook best veel gedaan. Maandag begint mijn stage en krijg ik waarschijnlijk wat meer een ritme. toen ik mijn supervisor mailde hoe laat ik er maandag moet zijn mailde hij meteen terug met de vraag of ik vrijdag op een feestje van het lab bij hem thuis wil komen omdat ik dan meteen iedereen kan leren kennen. Daar ga ik dus morgen heen, ook omdat ik nog steeds moet weten hoe laat ik maandag in het ziekenhuis moet zijn want dat is hij vergeten te mailen.

Dat was het dan voor nu! Hopelijk is bij jullie alles goed en genieten jullie van de zon:)

Veel liefs!

  • 21 Maart 2014 - 08:03

    Ilse:

    Hoi Marlous,
    Heb je eerste blog net gelezen en je hebt er werk van gemaakt! Hoop zo voor je dat het een geweldige tijd gaat worden en dat je iedereen laat genieten van je belevenissen. Ik ga je lekker volgen en genieten van je verhalen. Liefs Ilse en Fred

  • 21 Maart 2014 - 08:14

    Marianne:

    Lieve Marlous
    Wat ontzettend leuk om je verhaal te lezen. Ga zo door : Je schrijft heel levendig zodat ik het helemaal voor me zie.
    Veel plezier vanavond !
    Liefs Marianne
    Uit een koud nat Nederland.

  • 21 Maart 2014 - 10:33

    Like:

    hoi nichtje, ziet er allemaal heel goed uit! Leuk het verslag en de foto's.
    Je doet al wel veel die eerste dagen! Take care en veel plezier vanavond!
    Knuf Like

  • 21 Maart 2014 - 13:40

    Erik:

    Hoi Marlous,

    Ik heb het gevonden en gelezen. Schrijf gerust door. Leest lekker weg.
    Heb er soms spijt van de vakantie in Zeeland te hebben geboekt. Soms ook niet, 11,5 uur vliegen. Ik zit pas op 1,5 uur.
    Doe voorzichtig en geniet van deze mooie periode.

    Tot op Skype of Facetime.

    Kus papa

  • 21 Maart 2014 - 17:32

    Karin:

    Aaaah M, wat nou lang verhaal haha! Voor mij kunnen de blogs niet lang genoeg zijn zoals je weet ;)
    Super leuk om te lezen en met die foto's erbij! Ben heeeel erg jaloers op alles!! :D
    Heel veel plezier daar maar ik zal je nog vaak genoeg spammen via de app (en dan verwacht ik verhalen en foto's in return natuurlijk) dus dan ben je alvast gewaarschuwd :P
    xxxx

  • 21 Maart 2014 - 18:18

    Mama:

    HA Marlous,
    Mooi verslag , leuk om alles zo mee te beleven. Ik ben erg blij te zien/horen/lezen dat je aan het genieten bent.

    Ik spreek je weer gauw.
    Dikke kus, mama.

  • 22 Maart 2014 - 11:12

    Anita:

    Hoi Marlous
    Thnx for your blog. Ik zie het weer allemaal voor me. Wat maken de SF'rs van je naam? Lastig voor ze. Ook ik kan alleen maar schrijven: doe wat je wil doen; met plezier en veel geluk. Ben benieuwd naar je ervaringen op de werkvloer. Grey's anatomy, ER of St. Elswhere?
    Hugs and kisses
    Anita

  • 24 Maart 2014 - 19:00

    Margreet:

    Lieve Marlous,
    Wat ontzettend leuk om je verhaal te lezen! En wat maak je allemaal wel niet mee... Vandaag je eerste werkdag. Hoe was het om echt aan het werk te gaan?
    Hoop gauw meer van je te lezen!
    Liefs,
    Margreet

  • 25 Maart 2014 - 20:09

    Olga:

    Hoi Marlous,
    Wij hebben je verslag met heel veel plezier en interesse gelezen. Ook de foto's zijn geweldig. Leuk je zo te volgen.
    Wij zijn benieuwd hoe de eerste werkdagen voor je zijn verlopen en blijven je natuurlijk volgen.
    Lieve groetjes ook ban Bob
    Olga

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marlous

Actief sinds 12 Maart 2014
Verslag gelezen: 348
Totaal aantal bezoekers 5126

Voorgaande reizen:

18 Maart 2014 - 29 Augustus 2014

Wetenschapsstage UCSF

Landen bezocht: